Svar: Vand eller mælk?
30. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Vand er den bedste tørstslukker og det er generelt en god idé at lære børn at drikke vand, så det bliver helt naturligt for dem at drikke dette. Derfor vil jeg normalt anbefale at børn på jeres datters alder tilbydes vand sammen med mad og som tørstslukker imellem måltiderne. Derudover skal hun naturligvis have de amninger og/eller flasker, som hun har brug for - ofte svarende til ca 750 ml mælk i 7 måneders alderen.
Efter 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag og her kan man tilbyde barnet lidt sødmælk af en kop sammen med morgen- eller aftengrøden, ligesom barnet også kan få lidt surmælksprodukt som mellemmåltid om eftermiddagen. Det hele tæller med i mælkeregnskabet og i 9 måneders alderen nedsættes ofte antallet af amninger/flasker til 2-3 dagligt.
Hvis du ønsker at give hende lidt mme af en kop, eller ønsker at bruge det i grød og mos som alternativ til sødmælk og derfor gerne vil have en flaske mme stående i køleskabet, som du kan tage af - så skal vandet du bruger altid koges.
Du må godt tage vand fra den kolde hane, opvarme i mikrovn, blande pulver i og serverer flasken med mælk med det samme. Men hvis du vil gemme modermælkserstatningen, så skal vandet du bruger altså altid koges først. Herefter vil erstatningen kunne holde sig et døgn i køleskabet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske